V Kongres Public Relations rozpoczął się uroczystą inauguracją w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania, która jest jego głównym organizatorem. Podczas trzech dni Jubileuszowego Kongresu, Rzeszów odwiedzi ponad 350 praktyków i naukowców specjalizujących się w PR. Liczba uczestników Kongresu tradycyjnie już pobije ustanowiony w roku poprzednim rekord ilości osób biorących udział w tym największym wydarzeniu branży wizerunkowej w Polsce.
Organizatorzy starają się zaskakiwać przy każdej jego edycji. dr Dariusz Tworzydło, prof. WSIiZ – organizator Kongresu: W roku jubileuszowym wiele nie tylko merytorycznych atrakcji czeka tych, którzy przyjechali, aby wziąć udział w spotkaniu. Program Kongresu dzięki jego gościom jest bardzo bogaty. Jego formuła zawiera warsztaty, debaty oraz sesje poświęcone różnym aspektom funkcjonowania branży PR. Kongres uświetnili swoją obecnością m.in.: Grzegorz Miecugow z TVN24 oraz Sławomir Zieliński z TVP3. Gościem będzie również Tomasz Kammel (TVP). „Tegoroczny Kongres, z racji swojego Jubileuszu, jest wydarzeniem wyjątkowym. Liczymy na to, że PR-owska „brać” zaskoczy nas szczególnie ciekawymi nowinkami, które pozwolą uczestnikom poszerzyć warsztat ich umiejętności. Jestem przekonany, że każdy, kto weźmie udział w Kongresie znacząco wzbogaci swoje informacje na temat szeroko pojmowanej promocji reputacji.” - stwierdził Tomasz Soliński, Dyrektor Zarządzający Kongresu
Tematyka debat pierwszego dnia Kongresu oscylowała wokół problematyki tzw. CSR (Corporate Social Responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu). CSR jest koncepcją, dzięki której firmy w procesie budowania strategii dobrowolnie biorą pod uwagę interesy społeczne oraz ochronę środowiska. Ten interesujący temat wywołał żywą dyskusję już w czasie prezentacji prelegentów porannej sesji plenarnej. Pierwszą prezentację pt. "Dialog społeczny. Jak być firmą odpowiedzialną w kontrowersyjnej branży?" poprowadził Marek K. Kosycarz z British American Tobacco. Przekonywał on, że tzw. „firma kontrowersyjna”, taka jak np. producent papierosów powinna w sposób szczególny uwzględnić w swojej działalności elementy społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Polega to na cierpliwym wsłuchiwaniu się w oczekiwania partnerów i spełniania tych oczekiwań, które mają rozsądny charakter. Drugą prezentację p.t. "Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jako element strategii Public Relations (na przykładzie programu BREL - Bezpieczeństwo, Ratownictwo, Edukacja, Ludzie)" poprowadziła Marzena Kowalska (BRE Leasing). Prelegentka wysunęła wniosek, że „Program społecznej odpowiedzialności biznesu może być ważnym elementem strategii PR i efektywnym narzędziem kształtowania wizerunku pod warunkiem włączenia go w zintegrowaną komunikację organizacji powiązaną ze strategią pozycjonowania”.
Prelekcja kolejnego eksperta (Krzysztof Kaczmar, Fundacja im. Leopolda Kronenberga, Citibank Handlowy) dotyczyła zarządzania programem wolontariatu w Citibank Handlowy, który działa już od marca 2004 r. i opiera się na ciekawym systemie profilowania indywidualnych preferencji pracowników co do wyboru rodzajów wolontariatu, poprzez system informatyczny. Program ten osiągnął zamierzony cel – przystąpiło do niego wielu pracowników, został w bardzo pozytywny sposób odebrany przez otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne firmy.
Po przerwie wrócono do dyskusji. Tym razem głos zabrali eksperci specjalizujący się w tematyce stosowania CSR przez przedsiębiorstwa segmentu bankowego. Paulina Rutkowska (Rzecznik Prasowy mBanku) prezentowała szeroką paletę narzędzi CSR wykorzystywanych przez mBank. Po jej wystąpieniu padła refleksja z sali (Krzysztof Górski) o niebezpieczeństwie „zachłyśnięcia się tematyką CSR, która ma przecież wiele ‘plusów ujemnych’ ”… Prowadzący sesję Andrzej Stolarczyk (RPR Group) nazwał ten głos „włożeniem kija w mrowisko” i wyraził nadzieję, ze uda się do niego powrócić na popołudniowych debatach. W końcowej części bloku wystąpił Szymon Midera prezentując zintegrowany system wielokanałowej komunikacji Grupy BRE Bank.
Poobiednie wystąpienia rozpoczął Adam Łaszyn (Alert Media Communications). Prelegent, który wierzy, „że public relations zeżre kiedyś marketing” mówił o tym, w jaki sposób agencje PR mogą wspierać korporacje w tworzeniu lub usprawnianiu programów społecznej odpowiedzialności biznesu. Kolejnym przemawiającym był Wojciech Wężyk (Rzecznik Prasowy Multi Banku). Opowiadał on o „zielonej stronie MultiBanku”, czyli o działaniach CSR tej firmy w zakresie ekologii.
Pierwszy dzień Kongresu Public Relations zakończyły trwające jednocześnie trzy debaty: „CSR oraz PR w ‘kontrowersyjnych’ branżach oraz w projektach komunikacji społecznej” (prowadzenie – Adam Łaszyn, Alert Media Communications), „CSR oraz Public Relations w branży finansowej” (prowadzenie – Michał Macierzyński, PR News, Bankier) oraz „Dorobek świata nauki dla Public Relations (sesja naukowa). Dyskusje prowadzone w trakcie debat były na prawdę nowatorskie i odważne – stanowiły pouczającą arenę wymiany poglądów.
„Z wystąpień przedstawicieli dużych firm działających na Polskim rynku (British American Tobacco, BRE Leasing, Citibank Handlowy itd.) wynika wyraźnie, że przedsiębiorstwa te coraz silniej odwołują się do działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Ich zaangażowanie obejmuje bardzo różne sfery: ekologia, edukacja, kultura, bezpieczeństwo, ratownictwo itp. Przedstawiciele wspomnianych firm wysoko ocenili efektywność działań z zakresu CSR i zwrócili uwagę, że jest ona możliwa do osiągnięcia tylko przy silnym zintegrowaniu społecznego zaangażowania z całością polityki komunikacyjnej i wizerunkowej firmy. To bardzo istotne spostrzeżenie.” - podsumował pierwszy dzień Kongresu jego współorganizator, Andrzej Stolarczyk, Dyr. Generalny RPR Group.
Kongres Public Relations to z pewnością największe cykliczne wydarzenie PR-owe w Polsce. Z regionalnego kiedyś przedsięwzięcia, dzięki pomysłowości i pracowitości organizatorów przekształcił się on w ogólnopolski festiwal promocji reputacji. Obecność szerokiego grona ludzi nauki, a także ekspertów i praktyków branży PR, rokrocznie tworzy interesującą platformę wymiany doświadczeń. Organizatorom udało się stworzyć dogodny sposób komunikacji dla wszystkich, którzy naukowo i profesjonalnie zajmują się kreowaniem wizerunku. Kongres jest także kopalnią wiedzy dla młodych adeptów public relations. Dzięki licznym warsztatom mogą oni poznać tajniki organizacji kampanii PR-owych, rodzaje komunikacji oraz sposoby zarządzania w kryzysie.
Dzień zakończony został galą podczas której wręczono nominacje i nagrody przyznane w ramach II edycji konkursu: Mocni Wizerunkiem. Z grona 10 nominowanych firm wyłoniono trzy, które kapituła uhonorowała w sposób szczególny. Statuetki otrzymały firmy: Rzeszowskie Zakłady Energetyczne SA, Nowy Styl sp. z o.o. oraz SKOK im. F. Stelczyka w Rzeszowie. Chcemy pokazać i nagrodzić firmy, pracujące nie tylko po to aby generować zyski, bo to czyni każdy. Dobrym przykładem dla innych są ci, którzy pomimo swoich obowiązków dostrzegają ludzi potrzebujących wsparcia i pomocy. – stwierdził dr Dariusz Tworzydło, pomysłodawca konkursu.
Dopełnieniem merytorycznej strony Kongresu jest panująca tam przyjazna atmosfera i liczne imprezy towarzyszące, które pozostawiają wartościowe wspomnienia.
Informacje i sprawozdanie z Kongresu Public Relations zostaną wkrótce umieszczone na stronie internetowej: www.kongrespr.pl
· Partnerem Kongresu jest firma Era
· Główni sponsorzy Kongresu to: Grupa BRE Bank oraz PRESS SERVICE Monitoring Mediów
· Patronat merytoryczny sprawują: Związek Firm Public Relations, Polskie Stowarzyszenie Public Relations i Fundacja InternetPR