I Ogólnopolski Przegląd Filmów Korporacyjnych MEDIAL 2006, który odbył się w siedzibie Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, okazał się trafnym preludium do Jubileuszowego V Kongresu Public Relations.
Prezentacje dorobku filmowego agencji producenckich zostały poprzedzone wystąpieniami znanych gości, m.in. red. Grzegorza Miecugowa z TVN24, red. Sławomira Zielińskiego (TVP3) i wybitnego reżysera filmowego Jacka Kęcika.
MEDIAL jest pierwszym przeglądem filmów korporacyjnych w Polsce o tak dużym zasięgu i specjalistycznym charakterze. Celem pokazu jest prezentacja dorobku agencji producenckich, w sferze przygotowanych dla różnych korporacji filmów o charakterze informacyjno - promocyjnym, zarówno dla potrzeb i odbiorców wewnętrznych jak i zewnętrznych. Tematyka poruszana w czasie MEDIALu okazała się trafnym wstępem do wykładów V Kongresu Public Relations w Rzeszowie, na którego stronie internetowej znajdują się szczegółowe informacje o obu imprezach: www.kongrespr.pl
Przegląd MEDIAL rozpoczął się prezentacją filmu stworzonego na potrzeby francuskiej korporacji TOTAL. Po pokazie filmu uczestników przeglądu przywitali gospodarze MEDIALU, dr Dariusz Tworzydło (WSIiZ) i Wojciech Wójcik (Medial). Bardzo ciekawe były wystąpienia zaproszonych gości. Jako pierwszy zabrał głos Grzegorz Miecugow (TVN24), który podzielił się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami o tym, jak sprawić, by komunikat firmowy stał się dla mediów materiałem wartym prezentacji. ”Jest jeden wspólny mianownik treści wszystkich ważnych dla społeczeństwa newsów – poczucie bezpieczeństwa. Jeśli PRowiec chce mieć „wejście”, to musi w swoim komunikacie uderzyć właśnie w tę strunę.” – przekonywał. Kolejnym prelegentem był Jacek Kęcik (reżyser), który mówił o nowoczesnej produkcji filmowej na najwyższym światowym poziomie z którą ma do czynienia na co dzień . Na koniec wystąpił red. Sławomir Zieliński (TVP3), który bardzo wnikliwie przedstawił swoje doświadczenia w kwestii granicy oddzielającej działania dziennikarskie od działań z zakresu public relations.
W samo południe rozpoczęto prezentacje fragmentów 14 filmów korporacyjnych, wybranych z ponad 50 zgłoszonych projektów. Powstanie filmowych komunikatów firmowych, to efekt decyzji menedżerów zarządzających korporacjami, dostrzegających znaczenie tego typu narzędzi w procesie prezentacji firmy oraz kształtowania i umacniania jej wizerunku. Wielu z nich już wie, wielu natomiast zaczyna dostrzegać, że film korporacyjny stanowi nie tylko sposób prezentacji, ale również istotny element informacji i promocji zarówno wśród partnerów jak i klientów.„Realizacja filmów korporacyjnych jest bardzo trudna , to heavy metal – tak nazywają ją ludzie z branży reklamowej. Często praca firm produkujących takie filmy postrzegana jest jako coś wstydliwego, a przecież są to często małe dzieła sztuki. Mamy nadzieję, że MEDIAL przyczyni się do zmiany dwuznacznego wizerunku filmów korporacyjnych na pozytywny.” – powiedział Wojciech Wójcik, pomysłodawca przeglądu.
W czasie pokazów dochodziło do kontrowersji między twórcami filmów a oceniającymi je gośćmi. Twórcy bronili swoich dzieł, zaś recenzenci wskazywali na błędy, uchybienia warsztatowe i niedoskonałości produkcyjne. Z dyskusji wyłaniał się obraz ograniczeń i barier utrudniających robienie filmów korporacyjnych oraz zasad jakimi powinny one odpowiadać w warunkach niemal idealnych.
Ciekawym punktem programu była też odbywająca się popołudniową porą debata, w której – oprócz porannych prelegentów – udział wzięli Grzegorz Wrona (Corem & Studio Zakład) i Katarzyna Pąk (Ericsson). Intrygujący tytuł dyskusji, „Filmy korporacyjne. Rzecz wstydliwa, czy dzieło sztuki?”, zainspirował rozmówców do ciekawych dyskusji. „Kongres Public Relations już od początku swojego istnienia jest areną wymiany interesujących poglądów, forum na którym padają tezy odważne, pionierskie. Cieszę się, że dyskusje MEDIALowe zaadoptowały ten nowatorski charakter.”- powiedział Dr Dariusz Tworzydło, prof. WSIiZ, pomysłodawca Kongresu Public Relations.
Część oficjalną przeglądu zakończył warsztat telewizyjny prowadzony przez Krzysztofa Wołoczko, gdzie zgromadzona publiczność zapoznała się z metodami wykorzystywania wideo w komunikacji biznesowej na podstawie Allianz Polska.