Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie organizuje niezwykle ważną dla szkolnictwa wyższego inicjatywę. Dostrzegając potrzebę dalszej dyskusji wokół koniecznych i nieuniknionych reform polskiej nauki i szkolnictwa wyższego, Samodzielny Zakład Badań nad Szkolnictwem Wyższym przy WSIiZ organizuje 8 czerwca seminarium naukowe „Młodzi o problemach szkolnictwa wyższego w Polsce. Uczelnie 2.0”.
Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,
prof. nadzw. dr hab. inż. Tadeusz Pomianek od wielu lat aktywnie uczestniczy w
debacie na temat problemów i koniecznych reform szkolnictwa wyższego w Polsce.
Jest prezesem Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Edukacji PKPP Lewiatan i
przedstawicielem uczelni niepublicznych w Zespole Rządowym ds. Analizy Systemu
Finansowania Szkolnictwa Wyższego przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa
Wyższego.
Przedstawione w ostatnim czasie przez Ministerstwo oraz Fundację Rektorów
Polskich dwie strategie rozwoju szkolnictwa wyższego, są doskonałym momentem do
dyskusji nad przyszłością polskiej nauki i edukacji. Rzadko zdarza się w
debacie publicznej o tej tematyce, usłyszeć głosy studentów, młodych naukowców,
biznesmenów czy polityków, którzy de facto będą w przyszłości zbierać plon
aktualnie przeprowadzanych zmian. Celem seminarium jest umożliwienie „młodzieży
polskiej”, reprezentowanej przez różne grupy zawodowe, wyrażenia swoich
poglądów i przedstawienia własnej wizji rozwoju szkolnictwa wyższego.
W kwietniu ubiegłego roku WSIiZ zorganizowała seminarium „Jaka ma być reforma
szkolnictwa wyższego”, z udziałem m.in. Pani Minister Barbary Kudryckiej, Prof.
Henryka Samsonowicza, Prof. Janusza Tazbira, prof. Karola Musioła, prof.
Stanisława Waltosia.
Ze względu na formułę i tematykę, seminarium skierowane jest przede wszystkim
do młodych naukowców, przedsiębiorców, reprezentantów ugrupowań politycznych i
studentów, ale również do wszystkich osób zainteresowanych problematyką
szkolnictwa wyższego. Do paneli dyskusyjnych zaproszeni są przedstawiciele
młodego pokolenia naukowców, polityków, studentów i przedsiębiorców, by mogli
wyrazić swoje opinie i zaprezentować wizje rozwoju szkolnictwa wyższego w
Polsce.
Młodzi uczestnicy seminarium, wśród których znajdą się m.in. Patryk Stanisz,
przewodniczący Zrzeszenia Studentów Polskich, Grzegorz Kolasiński,
przewodniczący Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Rzeszowskiego i Judyta
Rżany, przewodnicząca Samorządu Studenckiego Politechniki Rzeszowskiej, a także
Damian Rowiński, prezes Zarządu Studenckiego Forum Business Center Club,
rozpoczną seminarium od dyskusji o społecznej roli dzisiejszego uczonego,
masowości i co za tym idzie jakości kształcenia i efektach pracy naukowca
przydatnych w rozwoju gospodarczym kraju.
- Od wielu lat polska nauka i polskie uczelnie zajmują krańcowe pozycje w
rankingach międzynarodowych. Brak odpowiednich środków finansowych, stale
spadający poziom doktoratów, wieloetatowość i obciążenia dydaktyczne to tylko
niektóre z przyczyn obecnego stanu. Młodzi, nieskażeni skostniałym myśleniem
naukowcy to odpowiednia grupa do wyrażenia swoich poglądów i przedstawienia
nowatorskich pomysłów – mówi dr
Andrzej Rozmus, kierownik
Samodzielnego Zakładu Badań nad Szkolnictwem Wyższym przy Wyższej Szkole
Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Doktor zauważa też, że studenci jako główni adresaci reform przeprowadzanych w
ostatnich latach w szkolnictwie wyższym, wydają się być grupą pomijaną w
dyskusji dotyczącej rozwoju tego sektora. Takie aspekty, jak: programy studiów,
obowiązkowe czesne, punkty transferowe, możliwości podejmowania kilku kierunków
jednocześnie, etc., są kluczowymi zagadnieniami, w których młodzi żacy powinni
mieć możliwość wyrażania swoich opinii, postaw i oczekiwań. Właśnie te aspekty
będą kolejnym niezwykle istotnym tematem dyskusji.
Młodzi będą mówić o obowiązkowej współodpłatności za studia; jakości oferty
dydaktycznej i o tym, czy jest przystosowana do potrzeb rynku pracy. Debata
skupi się też na kierunkach zamawianych; systemie stypendialnym, a także
ograniczeniu mobilności studentów pomiędzy uczelniami w krajach UE.
- Niejednokrotnie w debacie publicznej poruszany jest problem niedostosowania
programów studiów i form kształcenia do potrzeb rynku pracy. Przedsiębiorcy, do
których trafiają absolwenci szkół wyższych, wymagają wiedzy i umiejętności
praktycznych, podczas gdy młodzi pracownicy, nawet po najlepszych uczelniach,
przepełnieni są wiedzą teoretyczną – podkreśla dr Andrzej Rozmus.
O tym, jak dobrze przygotować studenta do skutecznych zachowań na rynku pracy i
jakimi kompetencjami powinien cechować się absolwent uczelni dyskutować będą
młodzi kreatorzy polskiego biznesu.
- W każdym społeczeństwie demokratycznym, politycy reprezentujący głos
obywateli mają moc regulowania kluczowych kwestii społecznych. Szkolnictwo
wyższe i nauka również podlegają ich politycznym decyzjom – zauważa organizator
seminarium - Od momentu przemian ustrojowych, które umożliwiły rozwój
niepublicznego szkolnictwa wyższego zapewniający masowy dostęp do uczelni,
różne frakcje polityczne podejmują próby ustawowych reform, które miałyby być
remedium na problemy. Obecnie jesteśmy w przededniu kolejnej zmiany, szeroko
dyskutowanej z względu na jej rewolucyjność - dodaje.
Seminarium zakończy dyskusja, w której uczestnicy będą zastanawiać się nad
miejscem edukacji i nauki w polityce państwa oraz nad relacjami rządu ze
szkołami wyższymi w Polsce. Zastanowią się też nad tym, jaka jest recepta na
brak miejsc pracy dla absolwentów szkół wyższych.
źródło: WSIiZ