Sposób nauczania powinien się zmienić

Dział: Rzeszów

O tym jak powinien wyglądać system kształcenia z przedmiotów ścisłych , mówi prof. Ewa Swoboda Wydziału matematyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.

- Kto pojawił się na kongresie w CERME w Rzeszowie?
- Gośćmi byli przede wszystkim nauczyciele akademiccy, którzy prowadzą badania nad nauczaniem matematyki. W kongresie uczestniczyli badacze z 50 krajów. Przeważali Niemcy, Francuzi, Włosi i Portugalczycy. Mieliśmy też sporo gości z Izraela, Szwajcarii i Austrii. Byli też goście spoza Europy – z Kanady czy ze Stanów. Niestety, pojawiło się tylko 7 uczestników z Polski.

- Na czym polegało wasze spotkanie?
- Specyfiką kongresu jest to, że praca badaczy odbywa się w grupach. Każda z nich ma za zadanie wypracować wspólne stanowisko dotyczące jakiegoś dydaktycznego zagadnienia – takich kluczowych tematów było 17. A należy pamiętać o tym, że badacze pochodzą z różnych krajów, co za tym idzie, ich zaplecze kulturowe jest różnorodne i niekiedy mają diametralnie różne podejścia do pewnych kwestii. Mamy szansę uczyć się od siebie nawzajem i przede wszystkim się rozwijać.
Każdy uczestnik włączany jest w dyskusję. Nasze spotkania nie polegają na słuchaniu tzw. autorytetów. To daje duże możliwości młodym naukowcom, którzy mają często naprawdę fantastyczne wyniki badawcze.

Rozumiem, że poruszano także kwestie zmian w sposobie nauczania matematyki w szkołach…
- Tak, bo to powinno się zmienić. Uczenie się matematyki teraz musi mieć sens dla ucznia czy studenta. A potrzeby młodego człowieka diametralnie się zmieniły, inny jest też sposób uczenia się, czy zdobywania doświadczeń. Musimy dostosować nauczanie matematyki do wymogów współczesnego świata i do tych umiejętności, które kiedyś będą potrzebne w pracy.


Źródło: nowiny24.pl

ostatnia zmiana: 2011-02-23
Komentarze
Polityka Prywatności