G. Mahler - Sieben Lieder aus der Letzten Zeit W. A. Mozart - Symfonia g-moll KV 550. W jednolitym, melancholijno-dramatycznym nastroju oddającym stan duszy obydwu twórców muzyki utrzymany będzie wielkopostny koncert symfoniczny. Rezygnacja i przygnębienie spowija Siedem pieśni na koniec czasu na sopran z orkiestrą Mahlera do słów romantycznego poety. Partię sopranu o ogromnym ładunku emocjonalnym zaśpiewa sopranistka Anna Wierzbicka.
Anna Wierzbicka (sopran)
- absolwentka Szkoły Muzycznej 2-go stopnia w Gdańsku w klasie śpiewu solowego
oraz wydziału wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu,
w klasie śpiewu prof. Christiana Elssnera (2001 r.). Swoje umiejętności wokalne
kształciła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Renatę Scotto, Evę
Blahovą, Teresę Żylis- Garę, Claudio Desderi. Jest laureatką Międzynarodowego
Konkursu Wokalnego im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach (2001, III
nagroda), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mikulasa Schneider-
Trnavskyego w Trnavie (2004, II nagroda i nagroda specjalna) oraz finalistką
Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (2004
r.), a także półfinalistką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im.Francesco
Vinas w Barcelonie (2003 r.) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Renaty
Tebaldi w San Marino (2007 r.).
Od 2005 roku jest
solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracuje z Operą Krakowską, Operą
Bałtycką i Łotewską Operą Narodową. W repertuarze posiada pierwszoplanowe
partie mozartowskie: Elvira w "Don Giovannim", Fiordiligi w
"Cosi fan tutte", Hrabina w "Weselu Figara", Vitellia w
"Łaskawości Tytusa", a także: Kleopatra w "Juliuszu
Cezarze" G. F. Haendla, Agata w "Wolnym strzelcu" C. M. Webera,
Tatiana w "Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego i Markiza del
Poggio w "Un giorno di regno" G. Verdiego.
Z powodzeniem wykonuje
też repertuar oratoryjno-kantatowy: oratorium "Die Sieben Wörten Jesu am
Kreuz" Césara Francka, Requiem c-moll Karla Ditters von Dittersdorfa,
Requiem op.48 G.Faurégo, Requiem i Msza Koronacyjna C- dur W.A.Mozarta,
"Missa pro pace ̎ W. Kilara, "Des Knaben
Wunderhorn" i Symfonia G-dur G.Mahlera, Bachianas Brasileiras No.5
H.Villa-Lobosa.
Michał Kluza - absolwent
Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa dyrygentury
symfoniczno-operowej prof. Ryszarda Dudka) i dwuletnich studiów podyplomowych w
Konserwatorium im. Mikołaja Rymskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu (klasa
prof. Ilii Musina); doskonalił swój warsztat dyrygencki podczas
Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich pod kierunkiem: prof. Kurta Redla (Rzym,
1996) i Maestro Valery’ego Giergieva (Rotterdam 1997).
Działalność artystyczną rozpoczął w 1993 roku, zakładając w warszawskiej
Akademii Muzycznej Orkiestrę Kameralną „Concertino”. W latach 1998-2003
pracował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie przygotował i
poprowadził wiele przedstawień operowych i baletowych m.in.: „Śpiącą królewnę”,
„Jezioro łabędzie” Czajkowskiego, „Król Roger” Szymanowskiego, „Don Giovanni”
Mozarta, „Córka źle strzeżona” Hérolda, „Viva Moniuszko, Viva Verdi...”,
"Traviata" Verdiego, "Toska" Pucciniego i "Straszny
dwór" Moniuszki.
Współpracował z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą, m.in. z Narodową
Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, orkiestrą Filharmonii
Narodowej, Sinfonią Varsovią (podczas koncertu jubileuszowego prof. Stefana
Stuligrosza), z orkiestrami symfonicznymi większości polskich filharmonii,
Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Krakowie, z orkiestrami symfonicznymi
Akademii Muzycznych w Katowicach, Poznaniu i Warszawie (tu w grudniu 2001 pod
jego kierownictwem odbyła się premiera “Eugeniusza Oniegina” Czajkowskiego w
wykonaniu solistów , chóru i orkiestry tej uczelni), Capellą Bydgostiensis,
Polską Filharmonią Kameralną, Orchestre National Capitole de Toulouse,
międzynarodową orkiestrą smyczkową w ramach Festival Junger Künstler w Bayreuth
(Niemcy 1999-2001), Państwową Orkiestrą Symfoniczną Federacji Rosyjskiej (Sala
Koncertowa Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, wrzesień 2002); w
grudniu 2002 poprowadził koncert w Filharmonii Moskiewskiej. W październiku 2009 dyrygował Orkiestrą Filharmonii Ormiańskiej w ramach
festiwalu “Dni muzyki Krzysztofa Pendereckiego” w Erewaniu.
W latach 2004 - 2008 był dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh
National Opera w Cardiff (Wielka Brytania). Pod jego dyrekcją publiczność mogła
zobaczyć takie przedstawienia jak „Carmen" Bizeta, „Rigoletto”, “Trubadur”,
“Aida”, “Falstaff” (z Brynem Terfelem w roli głównej), Otello Verdiego, „Wesoła
wdówka” Lehara, „Wesele Figara” i „Don Giovanni” Mozarta oraz „Cyganeria”
Pucciniego. W swoim dorobku artystycznym Michał Klauza posiada również nagrania
radiowe i telewizyjne (m.in. z zespołami Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w
Warszawie nagrał spektakl „Króla Rogera” Szymanowskiego / emisja w ramach
Międzynarodowej Unii Radiowej, maj 2002 r.)
Od stycznia 2009 pełni funkcję II dyrygenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia w Katowicach.
ORKIESTRA SYMFONICZNA
FILHARMONII RZESZOWSKIEJ
MICHAŁ KLAUZA - dyrygent
ANNA WIERZBICKA - sopran
Miejsce: Sala Instytutu Muzyki UR, ul. Dąbrowskiego 83
Start: 30
marca, godz. 19.00